Podczas święta majowego chińscy turyści chętnie korzystali z zagranicznych wojaży. Może to świadczyć o rosnącej sile chińskiej konsumpcji.
Według raportu Fliggy, jednej z wiodących platform turystycznych w kraju, rezerwacje usług turystycznych dokonywane przez chińskich turystów podczas pięciodniowego urlopu trwającego od 1 do 5 maja odnotowały prawie 100-procentowy wzrost po szybkim odbiciu w zeszłym roku.
Jak wynika z raportu, liczba rezerwacji hoteli za granicą wzrosła o około 100 procent rok do roku, podczas gdy wartość rezerwacji wynajmu samochodów za granicą wzrosła trzykrotnie rok do roku.
Chiny odnotowały gwałtowny wzrost liczby międzynarodowych rejsów na statkach wycieczkowych, a liczba rezerwacji wzrosła ponad 15-krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jak wynika z danych internetowego biura podróży Trip.com Group, chińscy turyści odwiedzili podczas wakacji prawie 200 krajów na całym świecie i ponad 3000 miast.
Według agencji najpopularniejszymi destynacjami były Hongkong, Makao, kraje Azji Południowo-Wschodniej, Japonia i Republika Korei. Również kraje Bliskiego Wschodu, takie jak Kuwejt i Arabia Saudyjska, odnotowały szybki wzrost liczby chińskich turystów.
Ponieważ perspektywy gospodarcze Chin pozostają pozytywne, a środki polityczne mające na celu stymulowanie konsumpcji stopniowo wchodzą w życie, od początku roku obserwuje się znaczne ożywienie w zakresie podróży zagranicznych.
Według Fliggy podczas ośmiodniowego Święta Wiosny w lutym liczba wyjazdów do Chin wzrosła około 10-krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając rekordowy poziom w ciągu ostatnich czterech lat.
Począwszy od Święta Wiosny chińska turystyka przyjazdowa i wyjazdowa wkroczyła na ścieżkę szybkiego odbicia, a odpowiednie podmioty łańcucha dostaw spodziewają się przyspieszenia ożywienia, twierdzi Instytut Badawczy Ctrip.
Jak wynika z raportu platformy turystycznej LY.com, w 2024 r. konsumpcja chińskich turystów podczas podróży wyjazdowych będzie bardziej zróżnicowana, a coraz bardziej popularna stanie się integracja zwiedzania wyjazdowego z popytem na koncerty, wydarzenia sportowe i opiekę medyczną.
Gwałtowny wzrost liczby podróży zagranicznych świadczy o rosnącej konsumpcji w Chinach, która w znacznym stopniu przyczynia się do popytu wewnętrznego i ogólnego wzrostu gospodarczego.
Według Narodowego Biura Statystycznego (NBS) dochód rozporządzalny na mieszkańca osiągnął w pierwszym kwartale roku 11 539 juanów (około 1625,17 dolarów amerykańskich), a wydatki konsumpcyjne osiągnęły poziom 7299 juanów.
Analityk Great Wall Securities, Jiang Fei zauważył, że w pierwszym kwartale entuzjazm mieszkańców wobec podróży i turystyki napędzał konsumpcję w powiązanych branżach.
Aby jeszcze bardziej uwolnić potencjał turystyki wyjazdowej, Chiny podpisały w tym roku wzajemne umowy o ruchu bezwizowym z kilkoma krajami. Zwiększono także zdolność kraju do wykonywania lotów międzynarodowych.
Wang Guanhua, rzecznik NBS, podkreślił znaczenie konsumpcji w stymulowaniu i zwiększaniu popytu krajowego.
„Chiny mają bardzo duży rynek konsumencki z populacją ponad 1,4 miliarda” – powiedział Wang. „Potencjał konsumpcji jest ogromny, a jego odporność jest naszą największą siłą i źródłem pewności”.