System transportu w Chinach znacznie się poprawił od 1949 roku. Obecnie Chiny mają rozbudowaną sieć transportową obejmującą lotniska, pociągi, autostrady, metro, porty i drogi wodne. Wśród nich szybkie linie kolejowe, autostrady i wiele nowych linii metra prawdopodobnie najbardziej poprawiły codzienne życie miejscowej ludności.
Ten artykuł przedstawia podstawowy transport lotniczy, kolejowy, drogowy, wodny i miejski w Chinach.
Transport lotniczy w Chinach
Linie lotnicze w Chinach oferują podróżnym bezpieczne i komfortowe usługi. Do końca 2019 r. istnieje około 5521 tras lotniczych. Wśród nich 4568 to trasy krajowe, w tym trasy do Hongkongu i Makau, a 953 to trasy międzynarodowe. Większość linii lotniczych i lotnisk zapewnia światowej klasy usługi i udogodnienia. Wszystkie podlegają Generalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC).
Najpopularniejsze lotniska znajdują się w Pekinie, Szanghaju i Kantonie. Oprócz Hongkongu i Makau w Chinach kontynentalnych znajduje się ponad 200 lotnisk, które łączą ponad 100 miast wewnętrznych i 80 miast zagranicznych.
Wskazówki dotyczące podróży lotniczych
Dostęp bezwizowy
72-godzinna/144-godzinna polityka bezwizowego dostępu jest dostępna w głównych miastach Chin. Jest to korzystne dla podróżnych z zagranicy, którzy chcą po prostu odwiedzić jedno z tych miast w krótkim czasie. Miasta bezwizowe to Pekin, Szanghaj, Kanton, Chengdu, Chongqing, Guilin, Xi’an, Kunming, Hangzhou, Xiamen, Wuhan, Tianjin, Harbin, Nanjing, Shenyang, Dalian, Qingdao i Changsha.
Transport kolejowy w Chinach
Pociąg jest jednym z głównych środków transportu w Chinach, a krajowa sieć kolejowa jest jedną z największych na świecie. Łączny przebieg linii kolejowych otwartych dla ruchu w Chinach wynosi 150 000 kilometrów. Liczba pasażerów przewiezionych pociągiem sięgnęła 2,5 miliarda. Chińskie linie kolejowe oferują przewozy krajowe i międzynarodowe.
Od 2021 r. chińska sieć kolejowa liczy łącznie 150 000 kilometrów (93 206 mil), z czego 40 000 kilometrów (24 855 mil) należy do kolei dużych prędkości. Te koleje obejmują prawie każde miejsce w Chinach, nawet odległe obszary górskie, płaskowyże i wybrzeże.
Chińskie szybkie pociągi
Pociąg dużych prędkości jest najlepszym wyborem spośród wszystkich rodzajów pociągów, ponieważ porusza się z prędkością 250-300 km/h i ma wysoki standard obsługi. Jest również nazywany pociągiem pociskowym, szybkim lub CRH, z początkowym „G”, „D” lub „C” jako numerem seryjnym.
Bilety na kolej dużych prędkości należą do kategorii drugiej, pierwszej, biznesowej i VIP. Niektóre nocne pociągi D oferują miękkie podkłady i luksusowe miękkie podkłady. Wiele pociągów D zapewnia bilety na miejsca stojące, których ceny są takie same jak miejsca w drugiej klasie.
Udogodnienia w tych pociągach są podobne do tych w samolocie. Fotele zawsze aromatycznie dopasowują się do kierunku ruchu; oparcie można ustawić pod żądanym kątem; przy każdym siedzeniu dostępny jest składany stolik; Gniazda elektryczne są dostępne w każdym rzędzie lub przedziale. Poza tym posiłki i przekąski są dostępne w cenie.
Transport drogowy
Chiny posiadają liczne i złożone autostrady na wszystkich poziomach, łączące prawie wszystkie miasta, miasteczka i wieś. Bezpieczeństwo, jakość, wygoda i przepustowość chińskich dróg ekspresowych szybko się rozwinęły.
Długość autostrad w Chinach wynosi 1,18 mln km, w tym 68 dróg krajowych i ponad 1600 dróg wojewódzkich. Chiński rząd przyspiesza rozwój dróg ekspresowych, aby promować gospodarkę Chin. Pekin, jako stolica Chin, ma 11 krajowych autostrad, które łączą się z wieloma innymi miastami, takimi jak Szanghaj, Kanton, Shenzhen, Wuhan, Chengdu, Changsha, Taiyuan i Xian.
Obecnie ośrodkiem drogowego transportu pasażerskiego są wszystkie stolice województw. Autobusy wahadłowe kursują między stolicami prowincji a ich miastami, powiatami i miasteczkami.
Chociaż w Chinach istnieje świetna sieć autostrad z kompleksową obsługą autobusów ekspresowych, rzadziej zaleca się podróżowanie autobusami regularnymi ze względu na niewygodne warunki i długotrwałą konsumpcję.
Na głównych osiach łączących duże miasta autobus „VIP” (Gaokuai Daba) jest wyposażony w klimatyzację i pochylone siedzenia. Na trasach nocnych kursują również autobusy-kuszetki (Wopuche).
Poza głównymi drogami komunikacyjnymi ruch zapewniają minibusy (zhongba) lub małe vany. Mniej wygodne, często wychodzą dopiero wtedy, gdy są pełne. Podróż autobusem może być testem, zwłaszcza jeśli pasażerowie palą. Niemniej jednak jest to wyjątkowe przeżycie.
Transport wodny
Chiny mają 110 000 kilometrów spławnych rzek, strumieni, jezior i kanałów, więcej niż jakikolwiek kraj na świecie. Heilong Jiang; Jangcy; Xiang River, krótkie odgałęzienie Jangcy; Rzeka Perłowa; Rzeka Huangpu; Rzeka Lijiang; i Xi Jiang są głównymi.
Grand Canal jest najdłuższym kanałem na świecie o długości 1794 km i obsługuje 17 miast między Pekinem a Hangzhou. Łączy pięć głównych rzek: Haihe, Huaihe, Huanghe, Qiantang i Jangcy. Budowa nowych linii kolejowych i autostrad zmniejszyła wykorzystanie chińskich rzek do transportu pasażerskiego.
Niemniej jednak łodzie pasażerskie są nadal popularne w niektórych regionach górskich, takich jak Western Hubei i Chongqing (obszar Trzech Przełomów), gdzie jest niewiele linii kolejowych, a dostęp drogowy do wielu miast jest niewygodny.
Transport miejski
Na obszarach miejskich Chin dostępnych jest wiele dogodnych środków transportu. Autobusy publiczne, metro, taksówki, rowery to najczęstsze opcje, z których ludzie mogą wybierać.
Autobus
W dużych miastach autobusów jest dużo, a system działa całkiem dobrze. Nawet jeśli nie mówisz po chińsku, możesz sobie poradzić, pod warunkiem zrobienia mapy z nazwami ulic w języku chińskim. Nie wahaj się zweryfikować miejsca docelowego z chińskim podróżnikiem.
Trolejbusy lub autobusy elektryczne: Od 2010 r. trolejbusy zapewniają część usług transportu publicznego w 14 chińskich miastach. Wszystkie systemy trolejbusowe w Chinach zostały otwarte po 1950 r., z wyjątkiem Szanghaju, który nadal działa i został otwarty w 1914 r.; jest to najdłużej działający system trolejbusowy na świecie.
Metro
W większych miastach działają, są w budowie lub na etapie planowania systemy metra. Ten szybki podziemny tranzyt jest idealny dla chińskich dużych miast i jest niezrównany pod względem zdolności do szybkiego transportu dużej ilości ludzi z dużą częstotliwością na krótkich dystansach, unikając korków. Metro w Szanghaju, które zostało otwarte w 1995 roku, jest najdłuższym systemem metra na świecie. Bilety sprzedawane są przez pracowników lub przez automaty.
Taxi
Ten środek transportu jest wygodny i niedrogi. W dużych miastach wszystkie pojazdy mają licznik, prawie systematycznie używany. W miastach i na prowincji zapytaj w hotelu o aktualną cenę przejazdu. W przypadku długich tras bardzo dobrze można wynegocjować interesującą cenę all inclusive, o ile znane są ceny praktykowane. Taksówki są wszędzie o każdej porze dnia i nocy. Wystarczy ich powitać lub zadzwonić. Generalnie kierowcy nie oszukują.
Wskazówka: taksówkarze w Chinach mówią tylko po chińsku. Niewielu z nich mówi po angielsku! Dlatego konieczne jest, aby adres docelowy był napisany chińskimi znakami.
Rower
Chiny bez licznych rowerów nie są prawdziwymi Chinami! Nawet jeśli samochody i motorowery (lub elektryczne) stopniowo wdzierają się do dużych miast, rower, najłatwiejszy i najbardziej ekonomiczny środek transportu, nadal pozostaje ulubieńcem Chińczyków, przynajmniej w małych i średnich miastach.
Ścieżki rowerowe biegną głównymi alejami. W większości miast i interesujących miejsc wypożyczalnia rowerów oferowana jest w wyspecjalizowanych sklepach lub bezpośrednio w hotelu. Na ogół konieczne jest pozostawienie paszportu (wystarczy kserokopia) lub zastawu. Koniecznie uzgodnij cenę i czas trwania najmu. Bądź czujny, chińskie rowery nie mają światła z przodu (z kilkoma wyjątkami).
Obecnie rząd zapewnia usługi rowerów publicznych w wielu miastach, aby zachęcić do podróżowania o niskiej emisji dwutlenku węgla. Rowery publiczne można znaleźć w określonych miejscach na ulicach, więc jest to bardzo wygodne dla ludzi. Dopóki Twój telefon komórkowy posiada funkcję Alipay lub Wechat Payment, możesz łatwo wypożyczyć rower publiczny bez konieczności ubiegania się o stałą kartę do wypożyczenia.