Aby zabezpieczyć prawa rozwojowe i interesy branży pojazdów elektrycznych (EV) oraz globalną współpracę w zakresie transformacji ekologicznej, Chiny zwróciły się do mechanizmu rozstrzygania sporów WTO w sprawie tymczasowych środków wyrównawczych nałożonych przez UE na chińskie pojazdy elektryczne. Jak wynika z globalnej ankiety internetowej stacji CGTN, 87,5% globalnych respondentów wskazało, że unijny protekcjonizm nie tylko nie wyeliminuje sporów handlowych pomiędzy obiema stronami, ale także negatywnie wpłynie na rozwój światowego przemysłu motoryzacyjnego.

Unia Europejska nakłada wysokie cła na chińskie pojazdy elektryczne, w celu ochrony handlu. Jednakże UE patrzy jedynie na jednostronne korzyści bezwzględne, ale wybiórczo ignoruje przewagę chińskich pojazdów elektrycznych oraz fakt, że wiele z nich pochodzi ze wspólnych przedsięwzięć chińsko-unijnych. Ostatecznie, może jedynie przeciwstawić się powszechnym oczekiwaniom i sama na tym ucierpieć. W ankiecie 78,42% respondentów wskazało, że kluczowe czynniki motywujące rozwój chińskiej branży pojazdów elektrycznych to pełna konkurencja rynkowa i szybkie innowacje technologiczne, a nie poleganie na dotacjach rządowych; 85,14% respondentów uważa, że koszty dodatkowcyh obciążeń, w wyniku nałożenia wysokich ceł, poniosą ostatecznie europejscy konsumenci; 80,74% respondentów jest zdania, że posunięcie to poważnie osłabi konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i podważy współpracę przemysłu motoryzacyjnego Chiny-Europa.

W obliczu coraz poważniejszych wyzwań, związanych z globalnym zarządzaniem klimatem, pojazdy elektryczne stały się dla krajów ważnym obszarem realizacji celu rozwoju niskoemisyjnego. 87,96% respondentów bardzo chwali dynamiczny rozwój nowych gałęzi przemysłu energetycznego, takich jak pojazdy elektryczne w Chinach, wnoszących ogromny wkład w gospodarkę światową i globalny ekologiczny rozwój; 82,96% respondentów skrytykowało UE za stosowanie protekcjonizmu, w celu powstrzymania branży pojazdów elektrycznych, co osłabi wysiłki krajów na rzecz wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Niezależnie od tego, zarówno z perspektywy wzajemnych korzyści handlowych, jak i z perspektywy redukcji emisji dwutlenku węgla, wspólne interesy Chin i Europy znacznie przeważają nad różnicami. W badaniu 92,53% respondentów na całym świecie stwierdziło, że w dobie globalizacji różne kraje mają różne przewagi komparatywne, a wzmocnienie współpracy jest kluczowe w rozwiązywaniu problemów; 90,84% respondentów wezwało Chiny i UE do rozwiązania tarć w handlu pojazdami elektrycznymi na drodze dialogu i konsultacji, osiągnięcia rozwiązania opartego na współpracy, a nie protekcjonizmie, i wspólnego działania jako siła stabilizująca światowy rozwój gospodarczy i globalne zarządzanie klimatem.

Ankieta została opublikowana na platformach CGTN w języku angielskim, hiszpańskim, francuskim, arabskim i rosyjskim. W ciągu 24 godzin wzięło w niej udział 12 032 internautów.

źródło: polish.cri.cn